11 Červen 2013

Alfa Romeo 4C: výjimečnost s visačkou made in Italy

 

Alfa Romeo představila technické detaily a tajemství výroby svého nového superkompaktního vozu, který je ztělesněním sportovnosti. Sportovní duch je hluboce zakořeněn v DNA značky Alfa Romeo. Jedná se především o výkon a technickou dokonalost, které přinášejí maximální potěšení z jízdy při naprosté bezpečnosti a také zcela neotřelý a dech beroucí styl.

 

Konstruktéři Alfy Romeo 4C zkombinovali nejlepší technické a výrobní dovednosti značek Alfa Romeo a Maserati. Díky koncernové synergii mohli oba výrobci úzce spolupracovat. Došlo ke spojení konstrukčního umění Alfy Romeo a výrobních dovedností značky Maserati. Pro dosažení tohoto výsledku byl rovněž velmi důležitý inženýrský a technologický přínos dalších italských společností, které se řadí mezi lídry v oboru komponent pro vysoce výkonné sportovní vozy.

 

Výrobní závod Maserati přináší nejvyšší kvalitu výroby a mimořádný smysl pro detail, které lze dosáhnout pouze vysokým procentem ruční výroby. Modena a její okolí, coby rodiště světově nejznámějších sportovních vozů, je místem, které nabízí vše, co je k výrobě výjimečných vozidel potřebné. Tradici, technologie, zkušenosti a ze všeho nejvíc vášeň, jakou předvedl konstrukční tým Alfy Romeo.

 

Špičkové materiály pro ideální poměr hmotnosti a výkonu supersportovního vozu

  • Vysněná technika a výkonové parametry.
  • Nejmodernější materiály kombinují mimořádnou tuhost, odolnost a nízkou hmotnost.
  • Nízká výkonová hmotnost - méně než 4 kg/k - a celková suchá hmotnost dosahující jen 895 kg.
  • Monokok z uhlíkového kompozitu váží pouhých 65 kg.

 

Alfa Romeo 4C vznikla na „prázdném papíře", což byl nezbytný předpoklad pro vytvoření nové koncepce supersportovního a cenově dostupného vozu. Model 4C nebyl navrhován pouze jako exkluzivní sportovní vůz disponující mimořádnou technikou a výkonem, ale také jako vůz dostupný pro širokou řadu příznivců značky Alfa Romeo na celém světě. V důsledku toho museli tvůrci zohlednit objem produkce. Ačkoliv se jedná o limitovanou výrobu, stále jde o tisíce kusů ročně, což pro tuto třídu vozů není vůbec obvyklé.

 

Prvotní fáze návrhu byla zcela bez konstrukčních a výrobních omezení, v průběhu času se však začaly rýsovat konkrétní parametry a nové výzvy. Tou nejzásadnější byla výkonová hmotnost odpovídající supersportovnímu vozu, která měla dosahovat méně než 4 kg/k. Pro dosažení tohoto referenčního bodu se tvůrci zaměřili na výkon, avšak s přihlédnutím na přijatelné pořizovací a provozní náklady. Místo nadměrného zvyšování výkonu se proto rozhodli vydat cestou snižování hmotnosti, a to prostřednictvím využití vysoce moderních materiálů, které kombinují nízkou hmotnost a vysokou účinnost. Přitom museli volit výrobní postupy, které vyžadují nejmodernější technologie a řemeslnou zručnost. Díky tomuto přístupu se konstruktérům podařilo dosáhnout suché hmotnosti pouhých 895 kg, což Alfu Romeo 4C činí jedním z nejlehčích vozidel na světě. Vůz je dokonce lehčí než městský automobil a přitom nabízí výkonovou hmotnost pod 4 kg/k.

Aby mohli dosáhnout takto výjimečné charakteristiky, museli věnovat velkou pozornost materiálům a jejich chemicko-fyzikálním, mechanickým a technologickým vlastnostem, které naplní požadavky na výkon a dynamické chování. Na výsledných 895 kilogramech suché váhy se podílí především hliník, vysokopevnostní ocel, odlehčené SMC (sendvič z pryskyřicí prosycené skelné tkaniny) a uhlíkový kompozit.

 

Uhlíkový kompozit

Tajemství lehkosti a dynamického chování Alfy Romeo 4C spočívá ve využití uhlíkového kompozitu, který představuje 25 % celkového objemu modelu 4C. V současné době se uhlíkový kompozit může pochlubit nejlepším poměrem hmotnosti k tuhosti. A to je důvod, proč byl tento materiál zvolen jako základní stavební materiál monokoku, jenž tvoří centrální nosnou buňku vozu. Toto řešení, které je využíváno u nejmodernějších supersportovních vozidel, kombinuje nízkou hmotnost a vynikající mechanické vlastnosti. Ve skutečnosti celý monokok váží pouhých 65 kg. Monokok byl kompletně navržen specializovaným týmem Alfy Romeo a vyroben společností Adler Plastic prostřednictvím inovativního výrobního procesu, který umožňuje skloubit nejmodernější výrobní technologii a ruční řemeslné zpracování. Díku tomu mohla být technologie prepregů (pryskyřicí prosycených tkanin), která se využívá u vozů formule 1, převedena do sériové výroby. Alfa Romeo je dnes dokonce jedinou značkou na světě schopnou zajistit výrobu více než 1000 kompozitových monokoků ročně.

Prepreg s uhlíkovým vláknem je zpracován v autoklávu ve vakuovém vaku. Díky tomu monokok dosáhl takové úrovně zatížení a dynamického chování, jež nelze srovnat s žádnou jinou technologií či materiálem.

Uhlíková vlákna mohou být uspořádána v optimálním směru ve vztahu k působícím silám, což umožňuje dosáhnout parametrů, které by mohly být u kovu dosažitelné pouze kombinací několika vrstev a výztuh.

Navíc polymerizace v autoklávu umožňuje vyrábět skříňové struktury v jediné výrobní fázi. Obvykle takováto konstrukce vyžaduje kompletaci z několika komponent a materiálů v několika výrobních krocích. Příkladem může být sloupek dveří, který u ocelové konstrukce vzniká přibližně z šesti kusů a teprve po kompletaci je připojen k nosné struktuře vozu. V případě polymerizace v autoklávu je sloupek dveří jednodílnou součástí začleněnou do nosné struktury.

Skořepina neboli monokok Alfy Romeo 4C je jednodílná struktura vyrobená z uhlíkového kompozitu. Vnějšímu zatížení odolává jako celek, čímž z hlediska dynamického chování přináší vozu zcela jednoznačnou výhodu.

 

Hliník

Volba materiálů vyznačujících se vysokou torzní tuhostí a nízkou měrnou hmotností byla společným jmenovatelem všech součástí modelu 4C. Tak jako v případě uhlíkového kompozitu byl i hliník volen především z důvodu redukce hmotnosti a zvýšení pevnosti.

Tradiční obdélníkovou strukturu pro vzpěry nahradili tvůrci zcela novou konstrukcí, která je lehčí a pevnější. Rámy jsou vyrobeny pomocí inovativního procesu Cobapress. Tato technologie spojuje výhody fúze a zápustkového kování hliníkové slitiny a odstraňuje zbytkovou pórovitost. To vše vede k odlehčení komponent a zlepšení jejich mechanických vlastností.

Díky použití švového odporového svařování bylo dosaženo velmi precizního spojení, aniž by byly materiály deformované. Vyplnění mezer je přitom na vynikající úrovni.

Hliník hraje velmi důležitou roli i u hybridních kotoučových brzd s hliníkovým brzděným rotorem a litinovým kotoučem. Tato technologie vyvinutá a patentovaná společností SHW zaručuje snížení hmotnosti u jednoho kotouče až o 2 kg a přitom zajišťuje lepší brzdný výkon. Jedinečná technologie povrchové úpravy kartáčováním navíc zvyšuje brzdný účinek a zlepšuje pocit v brzdovém pedálu. Inovativní systém propojení mezi kotoučem a unášečem navíc přináší výhodu pohodlnějšího a bezpečnějšího brzdění. Rozdíl v koeficientu tepelné roztažnosti litiny a hliníku kompenzují speciální ocelové radiální kolíky, které brzdný účinek přenášejí velmi přesně.

 

SMC (Sheet Moulding Compound) lisování ve vytápěné ocelové dvoudílné formě

Díky využití vysoce odolného kompozitního materiálu SMC (Sheet Moulding Compound) s nízkou hustotou a vysokou odolností pro výrobu karoserie dosáhli konstruktéři 20procentní redukce hmotnosti ve srovnání s tradičními ocelovými plechy. Alfa Romeo 4C je prvním sériovým vozem dosahujícím tak vysokého procenta SMC. S měrnou hmotností 1,5 g/cm³ je tento materiál lehčí než ocel (~7,8 g/cm³) a dokonce i hliník (~2.7 g/cm³). Navíc je poddajnější, což tvůrcům poskytlo větší svobodu při navrhování tvarů karoserie. SMC je velmi stabilní materiál, který se na rozdíl od hliníku v případě slabšího nárazu nedeformuje a má velmi vysokou odolnost vůči chemikáliím a povětrnostním vlivům. Kromě toho velmi dobře odvádí hluk a přispívá k akustickému komfortu. Díky svým vlastnostem SMC zaručuje velmi dobrou integraci dílů, což vede ke snížení celkového počtu komponent i výrobních operací. Snižuje tak čas při montáži a tudíž i samotné výrobní náklady.

 

PUR-RIM (vstřikovaný polyuretan)

Materiál PUR-RIM (vstřikovaný polyuretan) byl zvolen pro výrobu nárazníků a blatníků ze stejného důvodu jako SMC. Je to velmi lehký materiál (váží o 20 % méně než ocel) a je ideální pro tvarování velmi složitých dílů, jakými jsou například blatníky modelu 4C.

 

 Okna

Při hledání co nejnižší hmotnosti nebyla zanedbána žádná součást, dokonce ani okna. Všechna okna vozu prošla řádnou odtučňovací kůrou a jsou v průměru o 10 % tenčí, což přineslo průměrné snížení jejich hmotnosti o 15 %. Čelní sklo je dokonce pouze 4 mm silné. S ohledem na to, že se jedná o velmi aerodynamický tvar, je dosažení takto tenké vrstvy mimořádným výsledkem.

 

Továrna Maserati v Modeně: domov nového sportovního vozu Alfy Romeo

  • Od třicátých let minulého století vyprodukovaly dílny Maserati řadu mistrovských kousků automobilové konstrukce, silniční i závodní vozy, znichž mnohé se staly skutečnými legendami.
  • Minimální taktování činí 20 minut ve srovnání s 50 sekundami u továren masové produkce.
  • Pro Model 4C byly postavené nové dílny.
  • Výroba sportovního vozu Alfy Romeo probíhá ve vyhrazených prostorách, zejména výroba karoserie a montáž, zatímco testování a dokončování probíhá v prostorách produkce vozů Maserati.
  • Měřící oddělení provádí na karoserii celkem 400 kontrolních měření kvality.
  • Každá Alfa Romeo 4C absolvuje po dokončení 40kilometrovou testovací jízdu se zkušeným testovacím řidičem.

 

Ke konci třicátých let byly veškeré výrobní aktivity Maserati přestěhovány do současného závodu ve Viale Ciro Menotti v Modeně. Za posledních 70 let zde byla vyprodukována celá řada mistrovských kousků automobilové konstrukce, silniční i závodní automobily, z nichž mnohé se staly skutečnými legendami.

Také v posledním desetiletí opustilo výrobní linku několik technických a stylistických skvostů, mimo jiné modely Quattroporte, Granturismo a Grancabrio. Nedávno otevřelo Maserati své brány i cizí značce, která se však může pochlubit stejnou tradicí a ambicemi. Vyráběla se zde totiž Alfa Romeo 8C.

Pokud jde o produkci sériově vyráběného sportovního vozu Alfa Romeo 4C, byla Modena pro Fiat zcela jasnou volbou. Nový vůz totiž kombinuje nejmodernější technologie a mimořádnou pozornost věnovanou detailům, čehož je možné dosáhnout pouze za velkého přispění manuální lidské práce. Tato filozofie je nedílnou součástí továrny Maserati v Modeně.

V tomto závodě jsou inovace kombinované v první řadě s nadšením lidí, kteří svou vášeň proměňují do disciplinovanosti a odhodlání uspět. Dotek lidských rukou pak výslednému produktu dává mimořádnou hodnotu. Ostatně zdejší provozní režim se od masové výroby diametrálně liší. Například taktování (výrobní rychlost potřebná pro zvládnutí jednoho kroku) činí 20 minut. Taktování představuje exaktní ukazatel odlišnosti od masové produkce, která je charakteristická taktováním pouhých 50 sekund.

V továrně Maserati hraje zásadní roli lidský talent, a to jak ve smyslu technické dovednosti, tak i zručnosti. Všichni pracovníci jsou velmi zkušení. Ženy i muži, jejichž věk dosahuje v průměru 29 let, jsou z 60 procent držiteli vysokoškolského nebo univerzitního vzdělání a s výrobou modelů Maserati mají více než pětileté zkušenosti. Jedná se o skutečně elitní odborníky schopné pracovat na jakémkoliv ze čtyřiceti pracovišť a provádět výrobní operace od 20 do 40 minut. To znamená, že tato vybraná skupina profesionálů zvládá všechny pracovní úkony od začátku až do konce stavby vozu.

Výroba sportovního vozu Alfy Romeo probíhá ve speciálních dílnách 4C. Jedná se o výrobu karoserie a montáž, zatímco testování a dokončovací operace jsou prováděny společně s vozy Maserati.

 

Oddělení výroby karoserií

Na tomto pracovišti vzniká základní struktura modelu 4C, na kterou se poté upevňují první nelakované díly karoserie. Na pracovišti číslo 10 dokončují pracovníci karbonový monokok s předním a zadním zavěšením. Celá kompletace se provádí ručně a v celém průběhu je velmi pečlivě kontrolována podle předepsaných parametrů. Mezi ty patří například utahovací moment, který je zárukou dokonalých spojů ve všech provozních režimech. O něco dále, na pracovní stanici číslo 30, je konstrukce střechy vybavena samotnou střechou a okny. Tato část výroby vyžaduje použití speciálních přípravků, které jsou zárukou přesného usazení jednotlivých částí. Všechny spoje jsou zpevněné lepidly na bázi polymerů, které zvyšují jejich odolnost.

 

Metrologická stanice

Vůz vybavený jednotlivými díly karoserie je připraven na kontrolu kvality v oddělení metrologie. Každý den podstupuje několik vzorků produkce velmi přísnému měření. Aby se specializovaný tým přesvědčil o geometrické a rozměrové přesnosti, kontroluje na karoserii přes 400 bodů. V tomto procesu neexistuje prostor pro toleranci a vše musí být v dokonalém souladu s výkresy.

 

Lakování a montáž

Dalším krokem výroby je lakování. Jedná se o jedinou činnost, která neprobíhá přímo v továrně Maserati. Po nalakování se díly karoserie vrací zpět do továrny, kde jsou rozdistribuovány na dané modely. Zajímavostí je, že nový kompaktní sportovní vůz Alfy Romeo je jediným automobilem, jehož montáž začíná demontáží některých komponent. Před montáží na stanovišti č. 1 jsou z vozu odmontovány nalakované součásti takřka až na základní strukturu, tzn. kapota, dveře a také celá zadní část včetně rámu. Vůz je poté upevněn do zařízení, které umožňuje natáčení vozu během montáže. 

V této fázi je zručnost pracovníka srdcem celého procesu. Z tohoto důvodu jsou pracovní stanice a celý logistický systém postavené kolem něj. Všechny komponenty potřebné v dané fázi montáže jsou dodávané na konkrétní místo v přesném počtu a ve správný okamžik. Montáž nevyžaduje žádné zbytečné nebo nepřirozené pohyby. Zvedáky a točny nastaví vozidlo vždy tak, aby místo montáže bylo v ideální výšce. Díky tomu mohou pracovníci lépe uplatnit svou řemeslnou zručnost, což se samozřejmě odráží i na výsledné kvalitě.

Dokonce i některé úkony montáže, například instalace oken, jež jsou vyrobeny mimo továrnu, jsou v dílnách Maserati svěřeny lidem. I to patří mezi zvláštnosti výrobního procesu Alfy Romeo 4C. Mnohé z podskupin, například světlomety či přístrojové panely, se montují přímo v továrně místo kompletace subdodavatelem, jako tomu bývá u jiných výrobců. Všechny tyto aspekty pak zásadně ovlivňují vnímanou kvalitu každého výrobku.

 

Testovací oddělení, silniční test a dokončování

Testování je jedinou fází výrobního procesu, která se spoléhá na objektivní posouzení kvality. Kontrolou však projde každý detail vozu. Posuzuje se správná činnost klimatizace, nastavení všech komponent i nastavení dynamických vlastností.

Každá vyrobená Alfa Romeo 4C je před finálním dokončením testována na 40kilometrové dráze. Jedná se o další z postupů, který je využíván výhradně u výrobců supersportovních a vysoce exkluzivních vozů. Celé testování je založeno na zkušenostech testovacích řidičů, kteří patří mezi klenoty továrny. Všichni řidiči jsou ve svém oboru opravdoví mistři, nadšenci sportovní jízdy a vynikající profesionálové.

V této fázi je výrobní proces Alfy Romeo 4C téměř kompletní. Vozidla se přemisťují do dokončovacího prostoru, kde jsou před odesláním do dealerské sítě vystaveny finálnímu nastavení.

 

Alfa Romeo 4C: dokonalá syntéza mezi minulostí a budoucností značky Alfy Romeo

 

  • Model 4C, který byl navržen stylistickým centrem Alfy Romeo, na první pohled připomíná některé kultovní modely značky, jež se do historie zapsaly tučnými písmeny. Dnes opět ožívají vnovém kompaktním sportovním voze Alfy Romeo.
  • Nová Alfa Romeo 4C bude k dispozici v průběhu roku 2013. Jejím prostřednictvím se italská automobilka rovněž vrací na americký trh a zahajuje svůj plán celosvětového růstu.

 

Alfa Romeo 4C vychází ze slavné stoleté historie značky a ctí její základní hodnoty, tedy italský styl, výkon a technickou dokonalost poskytující maximální požitek z jízdy při naprosté bezpečnosti. Zkratka 4C připomíná velké sportovní úspěchy značky Alfy Romeo. Označení 8C a 6C nesly v letech 1930 a 1940 nejvýznamnější cestovní a závodní automobily vybavené výkonnými osmi a šestiválcovými motory. Stejný charakter prokazuje i nový model, a to především díky své koncepci i konstrukci, jimiž dosahuje výkonové hmotnosti 4 kg/1 k. Tato hodnota, která je hodná skutečného supersportovního vozu, vypovídá především o vysokém výkonu, nízké hmotnosti a mimořádné dynamice nového modelu.

 

Nové kompaktní dvousedadlové supersportovní kupé, které bylo navrženo konstruktéry Alfy Romeo a je vyráběno v továrně Maserati v Modeně, využívá technologie a materiály, jež mají svůj původ v supersportovním modelu Alfa Romeo 8C Competizione. Jedná se především o uhlíkový kompozit, hliník nebo pohon zadních kol. Přebírá však i řadu nejmodernějších technologií ze sériové produkce Alfy Romeo, ovšem upravených tak, aby zvýraznily sportovní povahu vozu. Příkladem mohou být nový celohliníkový zážehový přeplňovaný čtyřválec 1750 Turbo s přímým vstřikem paliva, jedinečná dvouspojková automatická převodovka Alfa TCT nebo volič jízdní dynamiky Alfa DNA s novým režimem Race.

 

Vůz disponuje délkou pod 4 metry a rozvor náprav dosahuje méně než 2,4 metru. Tyto rozměry zdůrazňují kompaktnost celého vozu a podtrhují jeho dynamiku. Kromě toho výjimečné vlastnosti Alfy Romeo 4C potvrzuje i výkonová hmotnost 4 kg/1 k, což je hodnota hodná skutečného supersportovního vozu. Jeho sportovní povaha činí jízdu jedinečným zážitkem jak na silnici, tak i na závodní dráze, kde rychlosti a příčné zrychlení nabývají zcela jiné dimenze.

 

Alfa všech Alf

Model 4C navržený stylistickým centrem Alfy Romeo připomíná už na první pohled některé kultovní modely značky, které se nesmazatelně zapsaly do její historie. Všechny tyto modely dnes ožívají v novém supersportovním voze 4C.

Jedním z referenčních modelů z hlediska rozměrů a koncepce uspořádání je určitě Alfa Romeo 33 Stradale z roku 1967. Jednalo se o velmi elegantní vůz s vertikálně otevíranými dveřmi a možná o nejkrásnější kupé všech dob. Toto vozidlo kombinovalo extrémní techniku a funkčnost s nezaměnitelným stylem, vysoce výkonným motorem a špičkovým podvozkem poskytujícím typické vlastnosti Alfy Romeo.

Stejnou dokonalost hledali tvůrci i při konstrukci modelu 4C, jednoho z nejlehčích vozidel na světě. Byl to skutečný závod s hmotností a účinností, při kterém byla zkoumána nová řešení a materiály a rozvíjeny nejmodernější technologie ze světa Formule 1 a leteckého průmyslu.

Podobný recept vedl i ke konstrukci dalších nezapomenutelných vozů Alfa Romeo, například modelu 8C 2900 B Touring z roku 1938, který se proslavil v Le Mans, nebo modelu 1900 C52 Flying Saucer z roku 1952, jenž vážil pouhých 760 kg a dosahoval rychlosti 230 km/h.

S fascinující Alfou Romeo 4C značka demonstruje svou představu o technologiích (podobně jako tomu bylo u Giulietty 2010, jež byla prvním vozem s převodovkou Alfa TCT) a také představu o dynamice, jako tomu bylo u modelu 8C Competizione z roku 2007. Posledně jmenovaný model byl vyrobený v limitované edici 500 kusů a dosud se může pochlubit titulem nejrychlejšího automobilu značky Alfa Romeo.

Dnes se hodnoty lehkosti, účinnosti, italského stylu, technologie a dynamiky setkávají v nové Alfě Romeo 4C, originálním, ale cenově dostupném supersportovním voze charakteristickém přesností, hbitostí a vysokým výkonem. Jedná se zkrátka o vozidlo stvořené pro radost z jízdy jak na silnici, tak i na závodní dráze. A právě radost z jízdy činí značku Alfa Romeo jednou z nejznámějších a nejrespektovanějších vyslanců Made in Italy ve světě.

 

Produkt symbolizující zaměření značky na prémiový segment

První dodávky Alfy Romeo 4C jsou naplánovány na polovinu září 2013, zatímco americká verze bude představena v listopadu 2013 na autosalonu v Los Angeles. Dodávky na severoamerický trh jsou pak plánovány na konec roku 2013. Model 4C bude nabízen jak na severoamerickém, tak i na všech ostatních hlavních trzích světa. Ceny budou zveřejněny v době uvedení na konkrétní trh a již nyní je zřejmé, že budou více než konkurenceschopné. Roční produkce činí 3500 vozidel, přičemž 1000 z nich je určeno pro evropský trh. Toto omezení je dáno omezenými možnostmi použitých technologií.

Model Alfa Romeo 4C představuje začátek globálního růstu značky Alfa Romeo. Výrobce se chce prezentovat jako globální značka soutěžící v srdci prémiového segmentu. Značky Maserati a Alfa Romeo se zde mohou spolehnout na sílu svého dědictví, inovační schopnosti a pověst. V tomto ohledu je sportovní vůz 4C dokonalou ukázkou vysoké kvalitativní úrovně a neuvěřitelně vybroušené techniky, což jsou ty nejzákladnější hodnoty značky Alfa Romeo.

 

poslední videa

pokroČilé vyhledávání

Hledat...

Od
Komu
Hledat

Související obrázky


Priložené soubory